‘Zucht’, hoor ik aan de andere kant van de lijn. ‘Alle bedrijven zijn op zoek naar mensen. In de regio wordt het er zo niet gezelliger op tussen bedrijven onderling.’
De gespannen arbeidsmarkt geeft niet alleen druk op de werkvloer, maar zet ook andere relaties onder druk. Zo had je eerst een goede zakelijke relatie met collega ondernemers. Maar nu zijn het dezelfde ondernemers die in jouw vijver komen hengelen. En je medewerker hapt toe en jij zit met je handen in het haar. Of niet? Wat ga jij doen?
• Extra recruiters en uitzendburo’s inhuren om nieuwe medewerkers te vinden?
• Personeel van je buurman verleiden om bij jou te komen werken?
• Werken aan een betere website en social media, traditionele employer branding dus?
Of ga je werken aan je bedrijfscultuur? Met je team in verbinding en elkaar binnenstebuiten keren?
Dit klinkt als de mattenklopper van de voorjaarsschoonmaak! En waarschijnlijk is het inderdaad ook net zo verfrissend en een goed moment!
Dat zakelijke relaties in deze tijd op de proef worden gesteld is geen verrassing. Maar ik laat me graag verrassen door ondernemers die juist nu zich durven te spiegelen om nog meer scheidingen en scheuren te voorkomen. Want de aarde is nog steeds rond! Ook in de Kempen!